Μπάνος Βασίλης 27.06.2013

554898_531532846886418_1919230684_nΟ δημόσιος χώρος του σχολείου, στον οποίο συναντώνται και συγκρούονται οι αυριανοί πολίτες με τους σημερινούς δασκάλους, οι νέες συνήθειες με τις παλιές ιδέες, η γνώση με τις δεξιότητες, είναι δυνάμει επαναστατικός χώρος. Η προνομιακή του θέση σε σύγκριση με άλλους δυνάμει επαναστατικούς δημόσιους χώρους (όπως για παράδειγμα τα δημόσια ΜΜΕ) συνίσταται στην ηλικία των κυρίων κοινωνών: οι μικροί μαθητές, τα παιδιά των σημερινών συμπολιτών μας, θα καθορίζουν αύριο τις τύχες του κόσμου.

Η άλωση των πιο δυναμικών δημόσιων χώρων, εκείνων που ασκούν καθοριστική επιρροή στις κοινωνικές επιλογές, αποκτά πρώτη προτεραιότητα για την εξουσία, που επιδιώκει την απονεύρωση της κοινωνίας. Έτσι είδαμε τελευταία τις ραγδαίες εξελίξεις στον χώρο της δημόσιας ενημέρωσης. Η εξουσία, μετά από μακρόχρονη προσπάθεια άλωσης της ΕΡΤ, επιχειρεί την τελική της αναμέτρηση με τη δημόσια ενημέρωση.

Η πρόσφατη κατάληψη και η εναλλακτική λειτουργία της ΕΡΤ, η αυτοδιαχειριζόμενη ΒΙΟΜΕ, τα Κοινωνικά Ιατρεία είναι φαινόμενα που αποκαλύπτουν την τάση για «ανακατάληψη» αλλοτριωμένων δημόσιων χώρων από τους φυσικούς τους κυρίους. Όταν ένας δημόσιος παραγωγικός χώρος κλείνει, οι φυσικοί του συντελεστές αποφασίζουν να τον «ανακαταλάβουν» και να συνεχίσουν εναλλακτικά τη λειτουργία του.

Ο χώρος του σχολείου έχει απαξιωθεί συστηματικά τις τελευταίες δεκαετίες. Οι συμπολίτες μας δεν πιστεύουν πια στην αναπτυξιακή σημασία της Παιδείας. Οι μαθητές εύκολα συγχέουν τον χώρο του σχολείου μ’ εκείνον μιας φυλακής. Οι διδάσκοντες στέκονται αμήχανοι μπροστά στα φαινόμενα αδιαφορίας ή και βίας, απέναντι στην αυξανόμενη σχολική εγκατάλειψη, στην περιθωριοποίηση. Η μέθεξη της πραγματικής Παιδείας απουσιάζει. Τα όργανα της διοίκησης, οι κάθε είδους και βαθμίδας διευθυντές, κυριαρχούν στον χώρο του σχολείου. Το δημόσιο σχολείο φαίνεται να μην παράγει πια τίποτε σημαντικό, ούτε καν τη δυνατότητα πρόσβασης στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

Η αίσθηση μαζικής αποτυχίας σε πολλά μαθήματα των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων προετοιμάζει ψυχολογικά τους μαθητές για το ζοφερό τους μέλλον. Σύμφωνα με τα προχθεσινά στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, στα μαθηματικά της θετικής / τεχνολογικής κατεύθυνσης συνολικά το 61,21% των υποψηφίων έπεσε κάτω από τη βάση, ενώ ειδικότερα στην τεχνολογική κατεύθυνση/2 το ποσοστό ανέρχεται στο δραματικό 78,03%. Βέβαια ένας αριθμός υποψηφίων θα εισάγεται στα ΑΕΙ, ακόμη και με βαθμούς, που χρόνο με τον χρόνο μειώνονται. Με την έννοια αυτή η πτώση των βάσεων έχει κυρίως ψυχολογική υπόσταση. Η επιλογή των θεμάτων, στην οποία οφείλεται κυρίως η δραματική αποτυχία, στοχεύει στην αποστολή προς την κοινωνία ενός μηνύματος απαξίωσης της Δημόσιας Εκπαίδευσης. Κι επειδή η Παιδεία σε κάθε κοινωνία έχει το αναγκαίο της αντίκρισμα στην παραγωγή, το σημερινό έλλειμμα Παιδείας στη χώρα μας έρχεται σε πλήρη αντιστοιχία με τ’ αυριανά παραγωγικά αδιέξοδα. Η προϊούσα ανεργία των νέων το επιβεβαιώνει με τον πιο δραματικό τρόπο.

Μέσα σ’ αυτή τη συγκυρία η ανακατάληψη του χαμένου χώρου του σχολείου αναδύεται ως ζήτημα αιχμής για το εκπαιδευτικό κίνημα. Το συνέδριο της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, της γνωστής μας ΟΛΜΕ, με διαφοροποιημένο σήμερα συσχετισμό δυνάμεων υπέρ της Αριστεράς, καλείται να χαράξει νέο δρόμο, να εγκαινιάσει νέα αντίληψη για το εκπαιδευτικό κίνημα. Για να είναι αποτελεσματική η σύγκρουση με τις κυβερνητικές επιλογές πρέπει να πάψει να είναι προβλέψιμη. Το διεκδικητικό μέσο της απεργίας πρέπει να τοποθετηθεί σε ριζικά διαφορετική βάση. Η απεργία των εκπαιδευτικών, που είναι πολύ πιθανόν να προκύψει στην αρχή του Σεπτεμβρίου λόγω των εκρηκτικών συνθηκών στα σχολεία, δεν μπορεί πλέον να στοχεύει μόνο την κυβέρνηση. Θα πρέπει ταυτόχρονα να δείχνει έμπρακτα στην κοινωνία, στους μαθητές και στους πολίτες το εκπαιδευτικό όραμα.

Η επόμενη απεργία δεν μπορεί να έχει στόχο το κλείσιμο των σχολείων, αλλά, αντίθετα, το άνοιγμά τους. Οι εκπαιδευτικοί που θ’ αγωνιστούν απεργώντας τον επόμενο Σεπτέμβριο, επιστρατευμένοι ή ελεύθεροι, μόνιμοι ή αναπληρωτές, απολυμένοι ή εν ενεργεία, πρέπει να βρίσκονται στα σχολεία τους, να υποδεχτούν τους μαθητές τους με ένα εναλλακτικό απεργιακό πρόγραμμα μαθημάτων. Ένα πρόγραμμα μαθημάτων από κείνα που αναδεικνύουν το εκπαιδευτικό όραμα του αύριο, ένα πρόγραμμα που συγκρούεται με την κυρίαρχη αγοραία περί Παιδείας αντίληψη. Η ανακατάληψη του σχολείου μαζί με την ανακατάληψη άλλων κρίσιμων δημόσιων χώρων είναι σήμερα ώριμη υπόθεση του αριστερού κινήματος.

*Ο Β. Μπάνος είναι εκπαιδευτικός.

ΠΗΓΗ

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η Γεράγγελος Θ. λέει:

    Η απαξίωση του σχολείου δεν έχει προέλθει κατά τη γνώμη μου μόνο από εξωτερικούς παράγοντες. Έχουμε σημαντικά μεγάλη ευθύνη και εμείς οι εκπαιδευτικοί.
    Μακάρι να είχαμε τα κότσια να ανταπεξέλθουμε σε ένα τέτοιο αγωνιστικό πρόγραμμα.
    Να κάνουμε δηλαδή απεργία με τα σχολεία ανοικτά. Ανοικτα με το όραμα της παιδείας και πολιτισμού που ονειρευόμαστε και θα αγαπήσουν οι μαθητές μας.
    Όσες φορές τα τελευταία χρόνια σε συζήτηση με συνδικαλιστές της περιοχής μου (όλων των αριστερών παρατάξεων) τους είπα για την ανάγκη ενός αγώνα με αυτά τα χαρακτηριστικά που θα μας καταξιώνει και στην κοινωνία και στους μαθητές με κοιτούσαν περίεργα σαν να κατέβηκα από άλλον πλανήτη. Προφανώς μάλλον δεν μπορούσαν να σκεφτούν κάτι άλλο από πέρα απο ότι έχουν συνηθισει και ότι έχουν αποφασίσει πριν από αυτούς οι ηγεσίες τους. Καμιά συγκέντρωση άντε και καμιά πορεία. Απεργία δηλαδή για να φανεί ένα ποσοστό απεργών που συνήθως είναι και απογοητευτικό. Έστω και τώρα την τελευταία ώρα αξίζει να προσπαθήσουμε για κάτι άλλο.
    Ας θίξουμε τα κακώς κείμενα.

  2. Ο/Η Γεωργία Βαλωμένου λέει:

    Καθώς φαίνεται σιγά σιγά (πολύ πιο σιγά απ ότι έπρεπε και συμφωνούμε σ αυτό) ωριμάζουν οι συνθήκες για έναν τέτοιο τρόπο δράσης. Στο χέρι μας είναι!

  3. Ο/Η Γεωργία Βαλωμένου λέει:

    δες και το κείμενο που ανέβασα μόλις «να δοκιμάσουμε κι άλλους δρόμους»

  4. Ο/Η MLOG λέει:

    παρόμοιος προβληματισμός κι εδώ: http://www.techiechan.com/?p=1989

  5. Ο/Η Γεωργία Βαλωμένου λέει:

    ευχαριστούμε για το σχόλιο με το πολύ καλό λινκ – αξιζει να διαβαστεί και θα το προωθήσω

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: