μαθήματα αλληλεγγύης και φέτος

Posted: 4 Νοεμβρίου, 2013 by Γεωργία Βαλωμένου in δράσεις για την παιδεία, δίκτυα αλληλεγγύης
Ετικέτες: , ,

Όταν πριν από ένα541777_220181678156640_112019723_n χρόνο πήραμε την πρωτοβουλία να ξεκινήσουμε στην περιοχή μας ενισχυτικά μαθήματα για τους μαθητές που τα ειχαν ανάγκη βοήθειας  και οικονομική δυσκολία, διατυπώθηκαν από παρατάξεις αλλά και μεμονωμένους συναδέρφους επιφυλάξεις και αντιρρήσεις για το όλο εγχείρημα, οι οποίες βασίζονταν στην εξής λογική: κάνοντας αυτά τα μαθήματα αλληλεγγύης «διευκολύνουμε» το κράτος στο να μην κάνει το καθήκον του καλύπτοντας την ανεπάρκειά του.

Εντούτοις, προχωρήσαμε στην υλοποίηση των μαθημάτων, κατόπιν και σχετικού αιτήματος πολλών γονιών που μας μετέφερε η Ένωση Γονέων της 5ης Δημοτικής Κοινότητας, με το σκεπτικό πως, παρά την προφανή ισχύ της λογικής αυτής, η κάλυψη των αναγκών των πληττόμενων από την κρίση οικογενειών υπερισχύει.

Όχι μόνο στην ΕΛΜΕ μας αλλά και πολλές άλλες ΕΛΜΕ και δομές αλληλεγγύης έγιναν παρόμοιες δράσεις που αποτέλεσαν μια πρότασης αισιοδοξίας. Παράλληλα υπερασπιστήκαμε τον κλάδο μας απέναντι στην διαμόρφωση μιας αρνητικής κοινής γνώμης που μεθοδεύεται εδώ και καιρό από τα κατευθυνόμενα ΜΜΕ., και δείξαμε πως ΔΕΝ ξεχνάμε την κοινωνία της οποίας είμαστε μέλη, τους εργαζόμενους γονείς με τους οποίους έχουμε κοινές αγωνίες και κοινά συμφέροντα, πολεμήσαμε με την δράση μας αυτή το φόβο και τη μοναξιά, και βάλαμε ένα μικρό λιθαράκι στην δημιουργία μια συλλογικότητας η οποία είναι μια εν δυνάμει εστία αντίστασης στον εξανδραποδισμό μας.

Φέτος, τα «δεδομένα του προβλήματος έχουν αλλάξει:

Η ανάγκη των οικογενειών της περιοχής μας έχει αυξηθεί σημαντικά λόγω της ολοένα αυξανόμενης φτωχοποίησης της κοινωνίας.

Την ίδια στιγμή ένας μεγάλος αριθμός συναδέρφων μας βρίσκεται είτε σε κατάσταση διαθεσιμότητας είτε σε κατάσταση αναμονής, χωρίς ώρες, με την άθλια αξιολόγηση που έχει προαναγγείλει το υπουργείο να ξεκινάει.

Χιλιάδες συνάδερφοι αναπληρωτές και ωρομίσθιοι είναι φέτος άνεργοι.

Η απεργιακή μας κινητοποίηση στις αρχές της σχολικής χρονιάς μας έφερε σε μια άλλου είδους δυναμική συλλογικότητα, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να αποκτήσει το βάθος και το πλάτος που θα την καθιστούσε μια κορυφαία σύγκρουση για την ανατροπή της πολιτικής κυβέρνησης-ΕΕ-ΔΝΤ, με τη δημιουργία ενός μεγάλου πανεκπαιδευτικού, πανεργατικού μετώπου.

Παράλληλα, τα δίκτυα ενισχυτικών μαθημάτων σε εθελοντική βάση έχουν εξαπλωθεί σε δήμους, εκκλησίες, ακόμα και κόμματα. Κόμματα των οποίων οι παρατάξεις ηταν πέρσι αρνητικές στην πρότασή μας, φέτος, αγνοώντας και απαξιώνοντας το συνδικάτο μας, ακολουθούν το παράδειγμά μας επωφελούμενοι από την δουλειά που έχει ήδη γίνει για να αποκομίσουν μικροκομματικά οφέλη.

Τα μαθήματα που γίνονται μέσω των φορέων αυτών (δήμοι, εκκλησίες, κόμματα) πέραν του ότι αποσκοπούν σε τέτοιου είδους οφέλη, με κύριο της προβολή των ίδιων των φορέων, σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν δράσης αλληλεγγύης όπως εμείς την ορίζουμε, σαν μια προσφορά ίσου προς ίσον δηλαδή, με σκοπό την δημιουργία δεσμών και σχέσεων, την δημιουργία συλλογικοτήτων. Την αλληλεγγύη, εν τέλει, σε αντιδιαστολή με  την φιλανθρωπία.

Την ίδια στιγμή το Υπουργείο Παιδείας, πιεζόμενο από όλη αυτήν την δραστηριότητα που απειλεί κατά κάποιο τρόπο το κοινωνικό του έρεισμα,  έχει εξαγγείλει την έναρξη προγραμμάτων Ενισχυτικής Διδασκαλίας στα γυμνάσια την τρέχουσα σχολική χρονιά. Τα προγράμματα αυτά τα στηρίζουμε σθεναρά, διότι αφενός μέν αποτελούν υποχρέωση του κράτους η οποία εκπληρώνεται ως μέρος της τυπικής εκπαιδευτικής δομή και με τους κανόνες που διέπουν την εκπαίδευση, αφετέρου δε προσφέρουν αμοιβόμενη και ασφαλισμένη εργασία σε άνεργους συναδέρφους μας, γεγονός του οποίου η σημασία, με 37% πραγματική ανεργία, είναι πολύ μεγάλη.

Με βάση τα παραπάνω, και προκειμένου να μην ανταγωνιστούμε και να μην υπονομεύσουμε με κανένα τρόπο την πρωτοβουλία του Υπουργείου στα γυμνάσια της περιοχής μας, προτείνουμε να μην κάνουμε φέτος μαθήματα στο γυμνάσιο. Αντίθετα, θα πιέσουμε με ότι μέσο διαθέτουμε για την γρήγορη έναρξη των μαθημάτων στο γυμνάσιο αλλά και στο λύκειο και θα ενθαρρύνουμε/ οργανώσουμε την συμμετοχή των παιδιών σ΄αυτά.

Παραμένει  όμως η ανάγκη μαθημάτων στο λύκειο, το οποίο μάλιστα με τις αλλαγές που έφερε το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε τον Ιούλιο, μεταξύ των οποίων οι πανελλαδικού (κατά το ήμισυ) χαρακτήρα προαγωγικές εξετάσεις σε κάθε τάξη, γίνεται εντελώς εξετασιοκεντρικό . Έτσι, το νέο λύκειο, αφενός είναι ένα σχολείο στο οποίο τα παιδιά έχουν ελάχιστες ευκαιρίες και ελάχιστο κέφι για δημιουργικές και καλλιτεχνικές ασχολίες, αφετέρου δε γίνεται ένα σχολείο αυξημένων απαιτήσεων και μειωμένων παροχών: τα μαθήματα και οι εξετάσεις δυσκολεύουν ένα ταυτόχρονα τα τμήματα μεγαλώνουν, τα σχολεία συγχωνεύονται, οι καθηγητές εξαθλιώνονται με εξοντωτικά ωράρια χωρίς καμία στήριξη. Αναπόφευκτα οι μαθητές οδηγούνται στα φροντιστήρια, και αυτοί που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα «καταδικάζονται», εκτός φωτεινών εξαιρέσεων, σε μειωμένη επίδοση.

Σ αυτό το διαμορφούμενο εφιαλτικό τοπίο καλούμαστε και πάλι να σταθούμε αλληλέγγυοι στους μαθητές και τους γονείς τους, να γίνουμε για μια ακόμη φορά ρυθμιστικός παράγοντας της κοινωνικής ειρήνης, όπλο καταπολέμησης της βίας , του ρατσισμού, των φασιστικών πρακτικών. δάσκαλοι αλληλεγγύης.

Προτείνουμε να οργανωθούν άμεσα μαθήματα για όλες τις τάξεις του λυκείου

Επίσης, στο πλαίσιο των μαθημάτων αυτών, να οργανώσουμε συζητήσεις με τους μαθητές και τους γονείς, να ενημερώσουμε για όσα έρχονται στην εκπαίδευση και να συνδιοργανώσουμε εναλλακτικούς τρόπους δράσης και αντίστασης.

Οι καθηγητές των μαθημάτων αλληλεγγύης της Γ’ ΕΛΜΕ Αθήνας

ΔΗΛΩΝΕΤΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ e-mail ΤΟΥ blog ή ΜΕ ΣΧΟΛΙΟ, ΚΑΙ ΣΤΟ 6973773399

Σχόλια
  1. Ο/Η Kollas Antonis λέει:

    Καλημέρα σε όλες και όλους. Συγγνώμη αν γράφω, αλλά δεν κατάφερω να διακρίνω πουθενά το mail του blog. Ονομάζομαι Κόλλας Αντώνης, μαθηματικός και σας γράφω εκ μέρους της Λαϊκής Συνέλευσης ΝΦ & ΝΧ. Είναι και δική μας επιθυμία, φέτος, να συνεχίσουμε την ελάχιστη συνεισφορά μας στις δοκιμαζόμενες οικογένειες, προσφέροντας δωρεάν μαθήματα ενισχυτικής σε μαθητές και μαθήτριες της περιοχής μας. Τα πάντα είναι ακόμα υπο διαμόρφωση, αλλά το πιο απογοητευτικό είναι η μικρή συμμετοχή καθηγητών, μέχρι στιγμής (ένας μαθηματικός – δηλαδή εγώ – και δυο φιλόλογοι). Για το σκοπό αυτό, λοιπόν, κάθε βοήθεια θα ήταν περισσότερο κι από πολύτιμη, ζωτικής σημασίας. Αν γνωρίζετε κάποιους καθηγητές, οι οποίοι θα είχαν την ευχέρεια να προσφέρουν λίγη απ’ την ενέργεια και το ενδιαφέρον τους στα μαθήματα της Συνέλευσής μας, θα ήταν μεγάλη μας χαρά να επικοινωνήσουν είτε μαζί μου (bigpanda2001@gmail.com), είτε και γενικότερα με τη Συνέλευσή μας (http://syneleysi.wordpress.com/). Διάβασα και το άρθρο σας με προσοχή και μου έδειξε διαστάσεις, που δεν είχαμε σκεφτεί. Με εκτίμηση.

  2. Ο/Η Kollas Antonis λέει:

    * εννοούσα «συγγνώμη, αν γράφω εδώ»

  3. Ο/Η Γεωργία Βαλωμένου λέει:

    Θα κάνουμε ότι μπορούμε, η προσπάθεια ειναι κοινή, αλλά τα πράγματα είναι δύσκολα γενικά. Καλή επιτυχία, ευχαριστούμε για το σχόλιο.

Σχολιάστε