ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ-ΚΕΝΤΡΑ ΑΓΩΝΑ.

Posted: 30 Αυγούστου, 2013 by Γεωργία Βαλωμένου in δράσεις για την παιδεία, κοινοποιήσεις
Ετικέτες: ,
1011534_183126008529261_905254398_nΟι αγώνες της επόμενης περιόδου ή θα είναι αγώνες που θα έρχονται από το παρελθόν ή αγώνες που έρχονται από το μέλλον. Θεωρούμε κρίσιμο στοίχημα στο σχεδιασμό της απεργίας την πρόταση για ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ-ΚΕΝΤΡΑ ΑΓΩΝΑ.

Ανοιχτά Σχολεία –Κέντρα Αγώνα σημαίνει ότι στο διάστημα της ΑΠΕΡΓΙΑΣ θα πρέπει να μετατρέψουμε συγκεκριμένα σχολεία, ανά περιοχή, σε ΕΞΩΣΤΡΕΦΑ ΚΕΝΤΡΑ ΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΦΟΡΑΣ, (κέντρα αγώνα και συσπείρωσης) όχι μόνο του κλάδου αλλά και μαθητών, γονέων, άλλων κλάδων εργαζομένων, ανέργων, τοπικών κοινωνιών.

…. «ανά περιοχή»;

Εφικτός στόχος είναι να υπάρχει ένα ΑΝΟΙΧΤΟ ΣΧΟΛΕΊΟ ανά περιοχή. Στην επαρχία το σχολείο, όχι μόνο σαν λειτουργία αλλά και σαν κτιριακή δομή, αποτελεί άλλης ποιότητας στοιχείο αναφοράς από ότι στα μεγάλα αστικά κέντρα. Το κτίριο ενός σχολείου στην επαρχία «εμπλέκεται» στην τοπική κοινωνία με διάφορους τρόπους και για διάφορους λόγους. Με ποια κριτήρια θα επιλεγεί το κτίριο που θα αποτελέσει το Ανοιχτό Σχολείο της περιοχής θα το ορίσουν οι τοπικές ΕΛΜΕ μαζί με όσους φορείς ή πρόσωπα εμπλακούν σε αυτή τη διαδικασία. (πχ στη Λευκάδα ένα σχολείο στην πόλη, αλλά στην Αργολίδα θα πρέπει να συνυπολογιστούν πολλοί παράγοντες για το εάν θα υπάρξει ένα στο Άργος και ένα στο Ναύπλιο). Στην Αθήνα και άλλα μεγάλα αστικά κέντρα η επιλογή θα εξαρτηθεί από πλήθος κριτηρίων (εμπλοκή δυνάμεων, τοποθεσία κλπ.)

… «εμπλεκόμενοι».

Όλοι συμφωνούμε ότι οι κλαδικές κινητοποιήσεις δεν αρκούν στη σημερινή περίοδο. Όλοι συμφωνούν στην αναγκαιότητα του μετώπου και της κοινής δράσης εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών, άλλων κλάδων εργαζομένων, ανέργων , της κοινωνίας συνολικά. Η μορφή του ΑΝΟΙΧΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ έρχεται να υπηρετήσει αυτή την αναγκαιότητα. Στο Ανοιχτό Σχολείο δεν εμπλέκονται μόνο οι εκπαιδευτικοί. Συμμετέχουν οι μαθητές, οι γονείς, σωματεία εργαζομένων, άνεργοι, οι τοπικές κοινωνίες. Μέσω της δημιουργίας επιτροπών με οριζόντια επικοινωνία και την στήριξη των ΕΛΜΕ. Αλλά ακόμη και εάν σε κάποιες ΕΛΜΕ δεν υπάρξει ανάλογη κίνηση, την πρωτοβουλία μπορούν αν την έχουν άλλες συλλογικότητες ή και πολίτες. Θα ήταν πολύ σημαντικό (τόσο σε πολιτικό όσο και σε ηθικό επίπεδο), στις πρώτες συνελεύσεις των ΕΛΜΕ να είχαν παρουσία τέτοιες επιτροπές Ανοιχτών Σχολείων. Όπου μαθητές, γονείς, εργαζόμενοι από άλλους κλάδους θα δηλώνανε την έμπρακτη αλληλεγγύη και συστράτευση τους στον αγώνα). Επιτροπές αγώνα-ανοιχτό Σχολείο μαζί με την κοινωνία από τα πρώτα κιόλας βήματα συγκρότησης.

… «λειτουργία».

Το πώς θα λειτουργήσει κάθε Ανοιχτό Σχολείο θα αποτελέσει αντικείμενο απόφασης των τοπικών, ανά περιοχή , επιτροπών. Θα εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα, τη φαντασία, τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής, τους συσχετισμούς , την εξέλιξη της απεργίας. Μπορούν όμως να περιγραφούν κάποιοι άξονες:

Η δημοκρατία. Το Ανοιχτό Σχολείο προϋποθέτει τη δημοκρατία για να λειτουργήσει. Μικροκομματικές λογικές, παραγοντισμοί ,δεν έχουν θέση σε μια τέτοια προσπάθεια.

Το «εξώστρεφο». Το ανοιχτό Σχολείο δεν είναι ένα κλειστό στην κοινωνία σχήμα. Το αντίθετο. Χτίζει την κοινωνική συμμαχία με εξώστρεφες δράσεις, συμβολικού ή και όχι μόνο, χαραχτήρα. Παραδείγματα : μια δράση στον ΟΑΕΔ , αναδεικνύοντας το θέμα της ανεργίας. Μια δράση στα μέσα Μαζικής μεταφοράς στην περιοχή με αίτημα δωρεάν μετακίνηση για τους ανέργους. Δράσεις με βάση τοπικά ή και ευρύτερα ζητήματα ( κλείσιμο επιχείρησης, απολύσεις, άλλα ζητήματα πχ οικολογικά ζητήματα, αντιπολεμικό κίνημα).

Η «εσωτερική λειτουργία». Ένα Ανοιχτό Σχολείο διοργανώνει δράσεις και στο χώρο του . Συνελεύσεις (όχι μόνο εκπαιδευτικών αλλά και άλλων συλλογικοτήτων), συζητήσεις, πολιτιστικές εκδηλώσεις. Προς διερεύνηση ανά περιοχή και ανάλογα με τις δυνατότητες και η πραγματοποίηση μαθημάτων της Γ Λυκείου, «αντιμαθημάτων», ενισχυτικής.

Η αναγκαιότητα ενός μεγάλου πανεκπαιδευτικού, πανεργατικού και –τελικά- παλλαϊκού μετώπου αντίστασης και ανατροπής θα αποτελέσει μια διαδικασία που η συμβολή της «από τα κάτω» κινητικότητας και πρωτοβουλίας θα κριθεί καθοριστική. Η συμβολή πρωτοβάθμιων σωματείων, τοπικών συλλογικοτήτων, συνελεύσεων γειτονιάς, πρωτοβουλιών αλληλεγγύης , αγωνιστών στη διαδικασία του Ανοιχτού Σχολείου θα πρέπει αν θεωρείται αναγκαία και θεμιτή.

… « τα πρώτα βήματα».

Ορίζοντια επικοινωνία. Στο διαδίκτυο ήδη υπάρχει ομάδα με αυτή την ονομασία: Ανοιχτά Σχολεία-Κέντρα Αγώνα.  Η ομάδα δεν αποτελεί κάποιο «καθοδηγητικό κέντρο» αλλά ένα φόρουμ ανταλλαγής πληροφοριών και ιδεών αλλά κυρίως επικοινωνίας με σκοπό την κοινή δράση ανά περιοχή και όχι μόνο.

Συγκρότηση. Σημασία έχει η ανάληψη συγκεκριμένων, πρακτικών πρωτοβουλιών. Ο καταμερισμός δραστηριοτήτων με έμφαση στην πρακτική πλευρά της υλοποίησης. Η εμπλοκή όλο και περισσότερων (συλλογικοτήτων κάθε μορφής και προσώπων).

Επιτροπές Αγώνα- Ανοιχτό Σχολείο. Δημιουργία και διεύρυνση των επιτροπών αρχικά ανά περιοχές, ομάδες σχολείων.

Μερικές χρήσιμες και διευκρινιστικές παρατηρήσεις. Η μορφή του Ανοιχτού Σχολείου δεν έρχεται σε αντίθεση με τη μορφή της απεργίας. Το αντίθετο μάλιστα. Αποτελεί , μάλλον αυτονόητο, συμπληρωματικό της στοιχείο. Η μορφή του Ανοιχτού Σχολείου δεν πρέπει επίσης να συγχέεται με τη λογική των «λειτουργικών (επανα)καταλήψεων». (Λειτουργία των σχολείων με εναλλακτικά προγράμματα διδασκαλίας, με ευθύνη του συλλόγου διδασκόντων και με ή χωρίς χωρίς απεργιακή κινητοποίηση). Η ιδέα της «λειτουργικής κατάληψης», ουσιαστικά μια μορφή δυαδικότητας της εξουσίας στο χώρο της παιδείας, δεν μπορεί σήμερα να εφαρμοστεί, ειδικά στο βάθος του χρόνου που περιγράφεται από τους εισηγητές της, μπορεί όμως να συνεισφέρει δημιουργικά και πρωτότυπα στη λογική και πρακτική του Ανοιχτού Σχολείου.

Σχολιάστε