για το «εικονικό» σχολείο της ΑΕΕ

Posted: Νοέμβριος 26, 2014 by Δώρα Ξυπολιά in αξιολόγηση

Παρέμβαση συναδέλφισσας για το ζήτημα της συμμετοχής στη διαδικασία της ΑΕΕ

Είναι πλέον σαφές ότι η πλειοψηφία του συλλόγου διδασκόντων τάσσεται υπέρ της συμμετοχής του σχολείου μας -μέσω του συλλόγου του- στη διαδικασία της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου (ΑΕΕ) και εντάσσεται σ’ αυτήν.

Αυτή είναι μια κομβική στιγμή για τη λειτουργία και τη ζωή του σχολείου (ναι, τη ζωή, γιατί όλοι νιώθουμε το σχολείο σαν ζωντανό οργανισμό).

Πρώτα, μια αυτοκριτική. Όταν το Μάιο υπερασπίστηκα την εσωτερική αξιολόγηση του σχολείου είχα στο νου μου κάποιους όρους και προϋποθέσεις και κυρίως ότι θα ήταν εσωτερική και θα αφορούσε μόνο το σχολείο. Δυστυχώς, όπως διαπιστώνεται από τα έντυπα που πρέπει να συμπληρωθούν, δεν πρόκειται για εσωτερική αξιολόγηση και δεν αφορά τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.

Επιπλέον γίνεται σαφές ότι η συμμετοχή, μόνο άνευ όρων μπορεί να είναι, εφόσον δεν μπορείς να βάλεις όρους στον αξιολογητή σου.

Δεν ξέρω αν συνειδητοποιούμε όλοι και όλες την αλλαγή που συντελέστηκε.

Τη στιγμή που η πλειοψηφία του συλλόγου υπογράφει την άνευ όρων συμμετοχή στην ΑΕΕ δημιουργείται το Αντίγραφο του σχολείου. Ο σωσίας του, το «αντ’ αυτού» σχολείο. Το ζωντανό, το πραγματικό σχολείο αντικαθίσταται από το εικονικό του αντίγραφο.

Ο προγραμματισμός υπάρχει, αν υποβληθεί και αναρτηθεί. Οι δράσεις, οι εκδηλώσεις- το ίδιο. Κάθε μας ενέργεια για να υπάρχει, πρέπει να αναρτάται.

Ό,τι δεν αναρτάται δεν υπάρχει και ό,τι αναρτάται υπάρχει (…). Δεν ξέρω ποιο απ’ τα δύο είναι χειρότερο.

Η ευέλικτη καθημερινή πρακτική αντικαθίσταται από τον άκαμπτο προγραμματισμό και τη γραφειοκρατία. Παράδοξο για το νεοφιλελευθερισμό να ενισχύει τη γραφειοκρατία, κι όμως…

Αν και είναι γνωστό ότι όλα τα σχολεία δεν είναι ίδια –πράγμα που σου επιτρέπει να λες «το σχολείο μου»- όλα θα συμπληρώσουν την ίδια φόρμα, θα αντικατοπτρίσουν πλευρές της ζωής τους με τους ίδιους δείκτες, θα κριθούν με το ίδιο μέτρο. Επειδή αυτός ακριβώς είναι ο στόχος: η μέτρηση. Και ο επόμενος στόχος; Η σύγκριση.

Η ομογενοποιημένη μέτρηση χρησιμεύει ακριβώς για να καταδείξει τις διαφορές. Αλλά δεν είναι οι διαφορές με την θετική έννοια της ποικιλίας και της πολυπλοκότητας που χαρακτηρίζει κάθε τι ζωντανό. Είναι οι ποσοτικοποιημένες και ιεραρχημένες διαφορές που κατατάσσουν.

Λες και υπάρχει Ένα Καλό σχολείο, Μία Καλή Πρακτική που «πιάνει» παντού, σε όλες τις γειτονιές, σε όλους τους μαθητές, σε όλες τις καταγωγές και τις κουλτούρες.

Ό,τι θετικό έχει η εσωτερική αξιολόγηση (παλιότερος όρος για την ΑΕΕ) χάνεται μόλις η εσωτερική αξιολόγηση πάψει να είναι εσωτερική. Αρχίζει τώρα ένας αγώνας για το «φαίνεσθαι» -προσχηματικά- του σχολείου. Στην ουσία πρόκειται για το φαίνεσθαι του ίδιου του εκπαιδευτικού και των στελεχών της εκπαίδευσης.

Οι προτεραιότητες αλλάζουν. Οι δράσεις δεν κοιτούν προς το σχολείο, προβάλλονται στο εξωτερικό του. Όχι ποιοι είμαστε, αλλά πώς μας βλέπουν. Όχι να βελτιώσουμε το σχολείο, αλλά να φτιασιδώσουμε την εικόνα του.

Αυτή είναι η κουλτούρα του ελέγχου.

Και σε ποια χρονική στιγμή έρχεται αυτό; Σε ποια συγκυρία; Όταν γνωρίζουμε ότι τμήματα ολόκληρα του σχολείου μας ακόμη περιμένουν να κάνουν μάθημα, γιατί δεν διορίζονται καθηγητές, δεν υπάρχουν χρήματα. Όταν γίνονται άνωθεν εκκλήσεις σε αδιόριστους εκπαιδευτικούς για εθελοντική δωρεάν εργασία. Όταν δίνονται υποχρεωτικές υπερωρίες στους υπάρχοντες για να φαίνεται ότι καλύφθηκαν τα κενά. Όταν δεν έχει σημασία αν τη φυσική την κάνει ο βιολόγος, τα μαθηματικά ο πληροφορικός και τα αγγλικά ο κάτοχος proficiency. Αυτό λοιπόν το ποιοτικό σχολείο ας υπηρετήσουμε! Ας συμπληρώσουμε! Ας αναρτήσουμε!

Στην εικονική ζωή του σχολείου, αρνούμαι να συμμετάσχω. Θα με βρείτε στην πραγματική ζωή δίπλα σας, σ’ ένα σύλλογο συναδέλφων και όχι ανταγωνιστών, πέρα από τα ποσοστά των επαρκών και των ανεπαρκών. Θα με βρείτε στην πραγματικότητα της παιδαγωγικής σχέσης, την οποία θα συνεχίσω να υπηρετώ, μέχρι… την απόλυση.

 

Συναδελφικά

Αγγελική Ηλία

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s