Η ιερή αγελάδα του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος

Posted: Μαΐου 29, 2013 by Γεωργία Βαλωμένου in ανοιχτός διάλογος για την παιδεία
Ετικέτες: ,

57916_423501181046081_1469182910_n

του Κώστα Κουβαρδά

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ:    «Σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισορροπημένη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε ανεξάρτητα από το φύλο και την καταγωγή, να έχουν την δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά.

    Ειδικότερα υποβοηθά τους μαθητές:

α) Να γίνονται ελεύθεροι, υπεύθυνοι, δημοκρατικοί πολίτες…

β) Να καλλιεργούν και να αναπτύσσουν αρμονικά το πνεύμα και το σώμα τους, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες τους…

γ) Να αναπτύσσουν δημιουργική και κριτική σκέψη και αντίληψη συλλογικής προσπάθειας και συνεργασίας…» 

                           

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΟΜΩΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ;

      1. Εκφυλισμός του Λυκείου. Οι μαθητές του Λυκείου ασχολούνται σχεδόν αποκλειστικά  με τις ανάγκες των Πανελλαδικών Εξετάσεων για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια. Μελετούν μόνο τα μαθήματα των Πανελλαδικών, εξαντλούν το μέγιστο όριο απουσιών, αδιαφορούν για οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα του σχολείου.

      2. Απαξίωση του σχολείου και της Γνώσης: Επειδή το Λύκειο δε μπορεί (από τον ίδιο τον προορισμό του) να ανταποκριθεί στην ανάγκη: επιτυχία στις Πανελλαδικές εξετάσεις απαξιώνεται στην συνείδηση μαθητών και γονέων με ότι αυτό συνεπάγεται: συνακόλουθη απαξίωση των εκπαιδευτικών και της Γνώσης γενικότερα. Αυτής της Γνώσης που δεν σχετίζεται με τις Πανελλαδικές εξετάσεις.  

    3. Άνθηση της παραπαιδείας: Εκατοντάδες φροντιστήρια, και χιλιάδες ώρες ιδιαίτερων μαθημάτων προσπαθούν να  ικανοποιήσουν την ανάγκη των Πανελλαδικών εξετάσεων. Και φυσικά το τεράστιο κόστος αυτών βαραίνει αποκλειστικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

    4. Επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των μαθητών: Κάθε χρόνο οι εκπαιδευτικοί παρατηρούμε και ενίοτε οι δημοσιογράφοι καταγράφουν ακραίες συμπεριφορές και αρνητικές ψυχολογικές αντιδράσεις στους υποψηφίους. Το στρες της μελέτης, η σωματική εξάντληση, η αγωνία της επιτυχίας, η οικογενειακή πίεση δεν αφήνουν αλώβητες τις εφηβικές ψυχές. Και δυστυχώς φέτος το ακραίο γεγονός της μητροκτονίας στο Αγρίνιο έρχεται προς επιβεβαίωση. Βέβαια δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι αυτό το συμβάν οφείλεται στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Από την άλλη μεριά όμως, δεν μπορούμε και να υποστηρίξουμε ότι οι συνθήκες που γεννούν οι Πανελλαδικές εξετάσεις σε κάθε οικογένεια είναι άμοιρες για την ενέργεια του νεαρού υποψήφιου.   

     5. Η κοινωνία «νεκρώνεται» την περίοδο των Πανελλαδικών εξετάσεων: Κατά την διάρκεια των εξετάσεων θα έλεγε κανείς ότι όλα τα ρολόγια σταματούν. Όλα τα θέματα έρχονται σε δεύτερη μοίρα και η ιερή αγελάδα των Πανελλαδικών Εξετάσεων αφήνεται να βοσκήσει ανενόχλητη. Και δυστυχώς φέτος επιβεβαιώθηκε και αυτό σε ακραίο βαθμό. Στο όνομα των Πανελλαδικών Εξετάσεων η κυβέρνηση αποφάσισε και η κοινωνία αποδέχτηκε αδιαμαρτύρητα την επιστράτευση των εκπαιδευτικών. Η καταπάτηση του συντάγματος, η επικείμενη απόλυση 10000(αναπληρωτών) εκπαιδευτικών, η επικείμενη μετακίνηση 3-4000 (μονίμων) εκπαιδευτικών, η (αναμενόμενη) δυσλειτουργία των σχολείων από τον Σεπτέμβριο, η καταπάτηση στοιχειωδών ατομικών και εργασιακών δικαιωμάτων τίθενται σε υποδεέστερη μοίρα από την ιερή αγελάδα των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

     6. Το πνεύμα και ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων πολλές φορές λειτουργούν αντίθετα σε όποια αίσθηση ισότητας, δικαιοσύνης και αξιοκρατίας. Πάλι οι φετινές εξετάσεις επιβεβαιώνουν τα παραπάνω. Τα φετινά θέματα των Μαθηματικών και της Φυσικής ήταν έξω από το πνεύμα των σχολικών βιβλίων, έξω από τους στόχους των μαθημάτων και αναμφισβήτητης δυσκολίας. Ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετούνται;

     7. Το σχολικό έτος στα Γυμνάσια (διδασκαλία μαθημάτων) ολοκληρώνεται από τα μέσα Μαΐου με συνέπεια την απώλεια 2-3 εβδομάδων διδακτικής διαδικασίας. Επειδή οι καθηγητές των Γυμνασίων αξιοποιούνται σαν επιτηρητές στις Πανελλαδικές το Γυμνάσιο κατ’ ουσία «κλείνει» την περίοδο αυτή. Πάλι η ιερή αγελάδα κυριαρχεί του κυρίως διδαχτικού έργου.

     8. Κάθε 5 με 8 περίπου χρόνια επιχειρείται μια εκπαιδευτική αλλαγή για να βελτιωθεί το σχολείο. Ανεξάρτητα αν συμφωνεί ή διαφωνεί κάποιος για τις όποιες αλλαγές, ένα είναι σίγουρο. Όλες οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις ξεκινάνε και (σχεδόν) τελειώνουν στην αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Η κύρια αποστολή του σχολείου δεν λαμβάνεται υπόψη στους σχεδιασμούς όλων των μεταρρυθμίσεων. Η ιερή αγελάδα των Πανελλαδικών Εξετάσεων κερδίζει πάλι το καλύτερο παχνί.

 

      Δεν χρειάζονται άλλα επιχειρήματα για να βγάλουμε το συμπέρασμα. Η ιερή αγελάδα των Πανελλαδικών Εξετάσεων πρέπει να αποκαθηλωθεί. Και επειδή οι κυβερνήσεις έχουν άλλη προσέγγιση πρέπει κάποιος άλλος να αναδείξει το πρόβλημα και να αγωνιστεί για αυτό.

      Ο κλήρος πέφτει στους εκπαιδευτικούς. Το οφείλουμε στους μαθητές μας, το οφείλουμε στους εαυτούς μας και το απαξιωμένο διδακτικό μας έργο, το οφείλουμε στην κοινωνία.

 

 Η ΙΕΡΗ ΑΓΕΛΑΔΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΘΑΝΕΙ!

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η ξωτικό λέει:

    ν’ αγιάσει η πένα σου (ή, τελοσπάντων το πληκτρολόγιό σου!)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s