Απάντηση στον Στέφανο Μάνο

Posted: Νοέμβριος 18, 2012 by Γεωργία Βαλωμένου in Uncategorized
Ετικέτες: , , ,

Σε συνέντευξη που παραχωρεί στον A. Van der Ziel, η οποία δημοσιεύεται στο σημερινό φύλλο της De Tijd υπό τον τίτλο «Η ΕΕ και το ΔΝΤ δεν συνειδητοποιούν πόσο νοσηρό είναι το ελληνικό πολιτικό σύστημα» ο Σ.Μάνος αναφέρει μεταξύ άλλων:

«Επιτρέψτε μου να σας δώσω ένα απλό παράδειγμα. Υπολογίζω ότι στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 200.000 δάσκαλοι. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μου, έχουμε 4 φορές περισσότερους δασκάλους ανά μαθητή από ότι στην Φινλανδία. Η Φινλανδία όμως διαθέτει ένα από τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα του κόσμου και εμείς ένα από τα χειρότερα. Αυτό συμβαίνει επειδή εμείς δεν πληρώνουμε καλά τους δασκάλους μας και δεν τους επιτρέπουμε να διδάξουν πολλές ώρες, προκειμένου να μοιραστεί η δουλειά σε περισσότερους.  Οι δάσκαλοι δεν είναι ικανοποιημένοι από τους χαμηλούς μισθούς που λαμβάνουν. Δίνουν στους μαθητές χαμηλούς βαθμούς για να εκβιάσουν, τρόπον τινά, τους γονείς. Μόνον όταν οι τελευταίοι ‘τα σκάσουν χοντρά’, κάτω από το τραπέζι, υπό τη μορφή ιδιαίτερων μαθημάτων, οι βαθμοί ανεβαίνουν.

Τι κάνει τώρα η κυβέρνηση; Μειώνει τους μισθούς ακόμα περισσότερο. Οι δάσκαλοι λοιπόν θα εκβιάσουν ακόμα περισσότερο τους γονείς και η παιδεία μας θα πάει από το κακό στο χειρότερο. Αυτό που κατά την γνώμη μου θα έπρεπε να είχε κάνει η κυβέρνηση, είναι να απολύσει τα ¾ των δασκάλων. Η κυβέρνηση πρέπει να διαλέξει τους 50.000 καλύτερους δασκάλους, να τους διαθέσει περισσότερες διδακτικές ώρες και να τους πληρώσει διπλά. Κάτι τέτοιο θα βελτίωνε την παιδεία. Μόνον εάν οι υπάλληλοι γνωρίζουν ότι υπόκεινται σε αξιολόγηση και ως εκ τούτου θα μπορούν και να απολυθούν, το κράτος θα λειτουργήσει καλύτερα».

Πρόκειται για διασυρμό των ελλήνων εκπαιδευτικών βασισμένο σε λανθασμένα στοιχεία και απαράδεκτες γενικεύσεις, που δεν πρέπει να μείνει αναπάντητος.

Τα στατιστικά του Σ.Μάνου είναι άκυρα. Πηγαίνουμε λοιπόν στην ΕλΣτατ και βρίσκουμε τα στοιχεία για το 2011.

Στα μεν 4420 δημόσια δημοτικά, έχουμε 59782 διδάσκοντες (Πηγή) για 590378 μαθητές (Πηγή).
Στα 1811 δημόσια γυμνάσια (ημερήσια και εσπερινά) έχουμε 37643 πλήρους ωραρίου διδάσκοντες (Πηγή), για 307707 μαθητές (Πηγές 1 και 2)
Στα 1264 δημόσια γενικά λύκεια έχουμε 24555 διδάσκοντες πλήρους ωραρίου (Πηγή) για 234084 μαθητές (Πηγές 1 και 2)
Στην υπόλοιπη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (επαγγελματική και εκκλησιαστική) έχουμε 616 δημόσια σχολεία (Πηγή) με 14690 διδάσκοντες πλήρους ωραρίου (Πηγή) για 121800 μαθητές (1, 2, 3)
Αθροιστικά μας βγαίνουν 1.253.969 μαθητές και 136.670 διδάσκοντες στην Αβάθμια και Ββάθμια εκπαίδευση, αναλογία 9,175 μαθητές ανά καθηγητή (9,876 στην Αβάθμια, 8.63 στην Ββάθμια). Οι 200.000 του Σ.Μάνου αποκλίνουν κατά 46.34% από την πραγματικότητα. Να σημειώσουμε ότι ειναι πιθανόν και αυτά τα νούμερα να είναι σχετικά φουσκωμένα, γιατί δεν διαχωρίζονται πάντα με σαφήνεια οι διδάσκοντες εκπαιδευτικοί από αυτούς που έχουν αποσπαστεί σε μη διδακτικές θέσεις (πχ εδώ)

Για την Φινλανδία, δεν βρήκα από την στατιστική υπηρεσία τους αριθμούς διδασκόντων. Από τον ΟΟΣΑ και την Παγκόσμια Τράπεζα όμως βρήκα λόγο μαθητών/διδασκόντων 13,6. Με την λογική Μάνου, ότι παρά τις επικές διαφορές των εκπαιδευτικών μας συστημάτων δεν χρειαζόμαστε παραπάνω δασκάλους ανά μαθητή από ότι η Φινλανδία, η Ελλάδα χρειάζεται 92.200 διδάσκοντες. Οπότε σε αυτήν την περίπτωση οι 50000 εκπαιδευτικοί που σύμφωνα με τον Σ.Μάνο επαρκούν,  απέχει μόλις 45.7%, απο αυτό που θα χρειαζόταν για να εχουμε τις αναλογίες της Φιλανδίας χωρίς να συνυπολογίσουμε τα μικρά νησιά, τα ορεινά χωριά, το αναλυτικό πρόγραμμα κλπ.
Τέλος, με τους 50000 εκπαιδευτικούς του Σ.Μάνου, η αναλογία μαθητών ανά καθηγητή θα γινόταν 25,08 και θα μας ευθυγράμμιζε με άλλες ανεπτυγμένες χώρες όπως η Κιργιζία, η Γουϊάνα, το Τατζικιστάν, το Μπουτάν και το Μαρόκο που έχουν συγκρίσιμες αναλογίες.

Για επιπλέον στοιχεία σχετικά με το θέμα υπάρχει και η σχετική έκθεση της ΟΛΜΕ , ενώ εδώ μπορεί κανείς να δαί συγκριτικούς πίνακες μισθων, εδώ συγκριτικούς πίνακες ωραρίων και εδώ μερικά ακόμα στατιστικά

Δεν χρειάζονται όμως όλα αυτά τα στοιχεία και οι αριθμοί για να κατηγορηθεί ο κος Μανος ότι διασύρει και συκοφαντεί έναν επαγγελματικό κλάδο. Τα περι εκβιασμού των γονέων μέσω της βαθμολογίας είναι από μόνα τους μια σοβαρότατη κατηγορία. Που, όπως συνηθίζεται σ αυτές τις περιπτώσεις, βασίζεται στην γενίκευση ενός μικρής κλίμακας φαινομένου που είναι οπωσδήποτε καταδικαστέο και μεμπτό όπου και όποτε συμβαίνει.

Ο επαγγελματικός κλάδος τον οποίο με τόση ευκολία διασύρει και εκτός συνόρων ο φιλελεύθερος πολιτικός τυγχάνει να είναι από τους πιο κακοπληρωμένους, από τους πιο υποβαθμισμένους και ταλαιπωρημένους του δημόσιου τομέα. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές, χωρίς καμία υποστήριξη σε επίπεδο δομών και θεσμών, χωρίς υποστηρικτικό προσωπικό (ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς) αντιμετωπίζουν σήμερα μέσα στα σχολεία τις επιπτώσεις της κρίσης στο πιο ευαίσθητο και ευάλωτο κομμάτι της κοινωνίας και ενώ παράλληλα έχουν να λύσουν τα δικά τους βιοποριστικά προβλήματα. Παρόλα αυτά, και σε πείσμα της απαξίωσης με την οποία αντιμετωπίζονται από την πολιτεία και τα ΜΜΕ, σε πολλές περιοχές (και εδώ στην Γ’ΕΛΜΕ) δραστηριοποιούνται για να βοηθήσουν τους μαθητές τους που έχουν ανάγκη ενίσχυσης .

Ο κύριος Μάνος θα έκανε καλά να προσέχει περισσότερο τι λέει, γιατι εκτίθεται, όχι μόνο με τις κακοήθεις και ανακριβείς κατηγορίες του αλλά και με το να δηλώνει νοσταλγός του Βασιλιά και του στρατού στον επίλογο της συνέντευξής του ( «Δεν διαθέτουμε επίσης κάποια ελίτ που θα μπορούσε να κατευθύνει τη χώρα. Δεν υπάρχουν πανεπιστημιακοί ή άλλοι διανοούμενοι που να τους εμπιστεύεται ο κόσμος. Παλιότερα τον ρόλο αυτό τον εκπλήρωνε ο βασιλιάς και ο στρατός. Δεν διαθέτουμε όμως πλέον βασιλιά και ο ρόλος του στρατού έχει αλλάξει.» ) δικαιώνοντας όσους μιλούν για ανομολόγητη σχέση μεταξύ του Φιλελευθερισμού τον οποίο εκπροσωπεί και του Ολοκληρωτισμού.

Θερμές ευχαριστίες στον pavlosp για τις πηγές και τα στοιχεία.

update απο τον talos

Δευτεροβάθμια εκπαίδευση Φινλανδία 2009: Pupil-Teacher ratio ~10, πρωτοβάθμια ~14. Τα αντίστοιχα νούμερα για Ελλάδα ~8 και 10, το 2007

Άσχετο, αλλά ενδιαφέρον: Φινλανδοί περί γραπτής αξιολόγησης δασκάλων:

Also, see this recent interview with Pasi Sahlberg, another expert on the Finnish educational system, who was asked about the current push towards test-based teacher evaluation systems in our country:

«If you tried to do this in my country, Finnish teachers would probably go on strike and wouldn’t return until this crazy idea went away. Finns don’t believe you can reliably measure the essence of learning. You know, one big difference in thinking about education and the whole discourse is that in the U.S. it’s based on a belief in competition. In my country, we are in education because we believe in cooperation and sharing. Cooperation is a core starting point for growth.»

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η Eleni λέει:

    Εμάς πάντως ο σύμβουλος παιδαγωγικής ευθύνης που ήρθε στο σχολείο μας έκανε ολόκληρη συζήτηση ότι οι βαθμοί που μπαίνουν στα σχολεία είναι απαράδεκτα υψηλοί. Πάλι στον κόσμο του είναι μου φαίνεται ο κύριος Μάνος

  2. Ο/Η Χρήστος λέει:

    Ευστοχότατη απάντηση στον λαϊκιστή Μάνο. Δεν απαντάτε όμως στο ερώτημα: πώς γίνεται να έχουμε καλύτερη αναλογία δάσκαλος/μαθητές, αλλά χειρότερη εκπαίδευση από τη Φινλανδία.

  3. Ο/Η Γεωργία Βαλωμένου λέει:

    Χρήστο, το ερώτημα ειναι σοβαρό και δύσκολο να απαντηθεί, θεωρώ δε καθήκον και προτεραιότητα της εκπαιδευτικής κοινότητας να το απαντήσει. Αυτό που μπορώ να πω τωρα ειναι πως η αναλογία δασκάλων/μαθητών, επιβαρυμένη στη χώρα μας και για γεωγραφικούς λόγους (νησιά, δυσπρόσιτα ορεινα χωρια κλπ) είναι ένας μόνο απο τους παράγοντες ενός εκπαιδευτικού συστήματος. Το σύστημα της Φιλανδίας με το ελληνικό διαφέρουν σε πολλά, για παράδειγμα στα αναλυτικά προγράμματα, υποστηρικτικό προσωπικό, υποδομές.
    Να συμπληρώσω όμως ότι και το κατα πόσο είναι καλύτερο το φιλανδικό σύστημα έχει τεθεί σε αμφισβήτηση, με την έννοια του ότι θα πρέπει να καθοριστεί και ένας κοινά αποδεκτός τρόπος αξιολόγησης. Οι Ελληνες μαθητές εξακολουθούν να διαπρέπουν στα πανεπιστήμια του εξωτερικού, καθώς αποκτούν πολλές γνώσεις στην 12χρονη εκπαίδευση, οι Φιλανδοί διαπρέπουν στα τεστς του ΟΟΣΑ που δίνουν έμφαση στις δεξιότητες. Προσωπικά, και λόγω ειδικότητας, ειμαι υπερ των δεξιοτήτων, αυτή όμως δεν ειναι μια κοινώς αποδεκτή προσέγγιση.
    Το μόνο σίγουρο είναι πως σήμερα και εν μέσω κρίσης, προτεραιότητα της πολιτείας δεν ειναι η βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος αλλά η εξοικονόμηση χρημάτων και απο την παιδεία. Ως προς αυτό καλό ειναι να μην κοροϊδευόμαστε.

  4. Ο/Η Γεωργία Βαλωμένου λέει:

    Ελένη, κι εγώ πιστεύω ότι το σύνηθες ειναι να βαθμολογούνται οι μαθητές με επιείκεια, για πολλούς λόγους.

  5. Ο/Η Χρήστος λέει:

    Σωστό. Δεν γίνεται να μπαίνουν όλα στο ίδιο τσουβάλι, ακόμη κι όταν μιλάμε για αξιολόγηση. Και οπωσδήποτε η συζήτηση για τη δημόσια παιδεία δεν μπορεί να γίνει με αφορισμούς, προκαταλήψεις και ψέμματα.

  6. Ο/Η Γεωργία Βαλωμένου λέει:

    δες και το κομμάτι που προστέθηκε μόλις στο κείμενο ως update

  7. Ο/Η Μαρια Πρώια λέει:

    Ευγε στην κ.Βαλωμένου γιά την τόσο διεξοδική μελέτη .Η εκπαίδευση στην Ελλάδα απο ιδρύσεως του ελληνικου κρατιδίου ειναι ένας χώρος πού πάσχει σ ολα τά επιπεδα.Σας θυμίζω την «μεταρρύθμιση πού δέν έγινε»του Δημαρα ,και όχι μόνο..Σήμερα τό νά μιλήσει κανείς γιά την εκπαίδευση πρέπει πρώτα νά μας πεί άν υπάρχει άλλο μέρος του κοσμου που το ιδιωτικο φροντιστήριο ναχει θεσμοθετηθεί και νάχει υποκαταστησει το σχολείο.Μέσα σ ολη αυτη τήν απαξίωση του δημόσιου σχολείου ο καθηγητής δινει ένα αγώνα υπεράνθρωπο να σταθεί πρώτα σάν άνθρωπος και μετά ως διδάσκων..

  8. Συγχαρητήρια για την απάντηση… Έχουμε τόσα να αντιμετωπίσουμε έχουμε και την αήθη επίθεση κάθε πολιτικάντη τύπου Μάνου και τύπου Άδωνη. Βλέπεις ότι στην Φιλανδία έχουνε εργαστήρια πληροφορικής με υπερσύγχρονους υπολογιστές, στα εργαστήρια έχουνε δύο καθηγητές ανά εργαστήριο, στην τάξη μέσα υπάρχουν και άλλοι δάσκαλοι που λειτουργούν επικουρικά στο έργο της διδασκαλίας, υπάρχει ψυχολόγος που αναλαμβάνει τις δύσκολες περιπτώσεις και όταν κάποιο παιδί έχει πρόβλημα το παραπέμπουν κατ` ευθείαν στο ειδικό κέντρο που βοηθάει το δάσκαλο με υποδείξεις και συνεχείς επανεξετάσεις… Εδώ σε αντίστοιχες περιπτώσεις ο μαθητής περιμένει πέντε και έξι μήνες στην καλύτερη περίπτωση, αλλά και αυτό μόνο αν το θέλει ο γονέας και όχι αν το κρίνει ο εκπαιδευτικός αναγκαίο, και η παρέμβαση και βοήθεια από το ΚΕΔΔΥ είναι ελάχιστη καθώς και προσωπικό δεν έχουν και δεν έχουν τέτοια δυνατότητα λόγω του ότι σε κάθε ΚΕΔΔΥ αντιστοιχούν πάρα πολλά σχολεία… Πώς θα έχουμε εδώ καλύτερη παιδεία όταν στο δικό μου μάθημα πχ, πρέπει να ετοιμάζω με τις ώρες μαθήματα και όταν πάω να διαπιστώνω ότι δεν λειτουργεί το διαδίκτυο, οπότε καταρρέει όλη η προετοιμασία που είχα κάνει. Χαλάει κάθε τρεις και λίγο και από ένας υπολογιστής ή καίγεται και δεν έχουμε λεφτά για να αγοράσουμε άλλους, έχω ένα αυτιστικό παιδί που για αρκετό καιρό ήταν χωρίς συνοδό, πολλές περιπτώσεις στα όρια της παραβατικότητας ή της ψυχικής διαταραχής και 5 υπολογιστές για να κάνω μάθημα σε 25 παιδιά. Αυτή είναι η καθημερινή πραγματικότητα και παράλληλα να έχω και διάφορους γονείς που ξέρουν τί πρέπει να κάνω στο παιδί τους να παρεμβαίνουν στο έργο μου, να μου κάνουν παρατήρηση γιατί είπα στο παιδί τους να καθίσει ήσυχα ή να κάνω παρατήρηση και να ζητάω την συνδρομή τους για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που εμφανίζει το παιδί τους και να απαντάνε ότι αυτά συμβαίνουν παιδιά είναι!!!!

  9. Ο/Η KARDEM λέει:

    Συγχαρητήρια για την πληρότητα της απάντησης αλλά μάλλον τη διαβάζουμε μεταξύ μας οι εκπαιδευτικοί που παρακολουθούμε σχετικές σελίδες και παρηγοριόμαστε, ανήμποροι να προβάλουμε τα δίκαια μας. Δεν βρίσκεται κανένας να μηνύσει τον κ.Μάνο ή να προβάλει με πιο θορυβώδη τρόπο (πέρα από τα blogs) τις ανακρίβειες και τις συκοφαντίες που προωθεί μέσα από «πρόθυμους» δημοσιογράφους και ΜΜΕ; Τι κάνουν η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ; Ο κόσμος υιοθετεί άκριτα τέτοιες απόψεις γιατί έτσι απενοχοποιείται ο ίδιος από τις ευθύνες του, χαίρεται επειδή ακόμα κι δάσκαλοι αποδεικνύονται από «στοιχεία» ενός «σοβαρού» πολιτικού, «διεφθαρμένοι και τεμπέληδες» και «δικαιώνεται», εφόσον δεν υπάρχει άμεση και έντονη αντίδραση από τους άμεσα θιγόμενους που η στάση τους ερμηνεύεται σαν ενοχή!
    Συγνώμη για το πολλά εισαγωγικά σε λέξεις του σχόλιου…..αλλά είναι απαραίτητα!!!

  10. Ο/Η Γεωργία Βαλωμένου λέει:

    Kardem, θα συμφωνήσω ότι η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ θα ‘πρεπε να κάνουν κάτι. Από την άλλη, στην τελική ανάλυση, ο Σ.Μάνος κατέβηκε στην εκλογική αναμέτρηση με αυτές τις αντιλήψεις και πήρε το ποσοστό που πήρε, επομένως ίσως και να μην επηρεάζει και τόσο κόσμο.
    Ευχαριστούμε για τα καλά λόγια.

  11. Ο/Η KARDEM λέει:

    Οι απόψεις του κ.Μάνου για τους εκπαιδευτικούς δεν είναι το κριτήριο του κόσμου για τις εκλογές, γνωρίζουμε πως και γιατί ψηφίζουν οι περισσότεροι και δεν είναι το θέμα μας αν επιδοκιμάζεται ο κ.Μάνος από τον λαό στις εκλογές αλλά η διαμόρφωση της κοινής γνώμης από τα κέντρα εξουσίας και ΜΜΕ χρησιμοποιώντας τις απόψεις του κ.Μάνου, με ψέματα και συκοφαντίες, που βολεύουν πολλούς…γκεμπελισμός ή «διαίρεε και βασίλευε»!

  12. Ο/Η Auslaender λέει:

    Το όλο σχόλιο του Μάνου είναι ατεκμηρίωτο και άστοχο, αλλά οι υπολογισμοί σας πως η Ελλάδα χρειάζεται περισσότερους εκπαιδευτικούς για να φθάσει τις αναλογίες της Φινλανδίας είναι λάθος. Η Ελλάδα έχει λιγότερους μαθητές ανά καθηγητή από τη Φινλανδία, επομένως για να είχαμε την ίδια αναλογία (13.6 μαθητές ανά διδάσκοντα) θα έπρεπε να είχαμε 92,293 διδάσκοντες, δηλαδή 44466 ή 35% λιγότερους

  13. Ο/Η Γεωργία Βαλωμένου λέει:

    Auslaender:
    Στο κείμενο υπάρχει η πρόταση «Με την λογική Μάνου, ότι παρά τις επικές διαφορές των εκπαιδευτικών μας συστημάτων δεν χρειαζόμαστε παραπάνω δασκάλους ανά μαθητή από ότι η Φινλανδία, η Ελλάδα χρειάζεται 92.200 διδάσκοντες», άρα δεν διαφωνούμε. Ωστόσο, ξαναλέω, πρέπει να ληφθούν υπόψη οι γεωγραφικές ιδιομορφίες της Ελλάδας και η κατανομή του πληθυσμού. Ο Αη-Στράτης για παράδειγμα έχει περισσότερους καθηγητές απο παιδιά στο γυμνάσιο απ’ όσο ξέρω. Αν όμως κλείσει το γυμνάσιό του τα παιδιά αυτά θα αναγκαστούν ή να φύγουν ή να μην ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση.

  14. Ο/Η Auslaender λέει:

    Συγγνώμη, το διάβασα λάθος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s